Ikke kategoriseret

Eksamensangst

Med nerverne uden på tøjet

Jeg tænker ofte tilbage på min studietid og på hvordan det kunne være svært at nyde foråret. Nu er det snart tid eksamen igen for rigtig mange unge mennesker de kommende måneder. Jeg var altid hårdt ramt af eksamensangst og sov ofte rigtig dårligt natten op til en eksamen. Inden jeg tog ud af døren skulle jeg ofte på toilet flere gange, maven gjorde knuder og appetitten var væk. Jeg var helt ved siden af mig selv. Det er ikke fordi jeg klarede mig dårligt i skolen, så rationelt kunne man argumentere for at jeg ikke havde behøvet at være nervøs. Senere i gymnasiet og seminariet var det med nerverne uden på tøjet, hver gang en eksamensdag nærmede sig. Eksamen er ofte forbundet med stort pensum man skal kunne huske, analysere og fortolke. Det kan være svært nok at gå til eksamen i forvejen, behøver man at være handlingslammet af eksamensangst og stress oveni?

Ung stresset kvinde der skriger i frustration

Kravene er blevet skærpede

Min søn afslutter snart folkeskolens 9. klasse og har lige fundet ud af hvilke fag han skal til eksamen i. For ikke mange år siden ville jeg have kaldt det prøver, men med de stigende adgangskrav til ungdomsuddannelserne er der faktisk tale om eksamen. Flere ungdomsuddannelser kræver nemlig at eleverne opnår et gennemsnit for at de kan blive optaget. De tekniske skoler kræver 02 i snit og landets gymnasiale uddannelser kræver et snit på 5. Derudover skal eleven erklæres uddannelsesparat af skolens UU-vejleder og lærere.

Synet af en stak studiebøger kan give en eksamensangst.

Men når forskning fra Aarhus Universitet viser, at mere end 50 % af eleverne i 2.g på to gymnasier har et stressniveau svarende til de mest stressramte 20% af befolkningen, er det så ikke tid til at stoppe op og gøre noget? Vi ved at stress kan føre til koncentrationsbesvær, dårlig hukommelse og søvnproblemer. På længere sigt kan disse stressbelastninger føre til forskellige psykiske lidelser som angst, depression og spiseforstyrrelser.

Læs artiklen fra Information: “Når karakterer knækker de unge”

Mindfulness og behandling

Vejrtrækningsøvelser og øvelser i visualisering kan fungere rigtig fint for nogle, mens andre skal bruge andre metoder. Det handler om at få styr på det autonome nervesystemet og her hjælper vores hjerne os ikke. Heldigvis er der gode erfaringer med TFT (tankefeltterapi). Det var amerikaneren Roger Callahan der afdækkede TFT for mere end 30 år siden. TFT har vist sig at være et særdeles effektivt redskab mod eksamensangst, sceneskræk og mikrofonangst. For mange overstiger angsten for at tale til forsamlinger dødsangsten! TFT er en simpel og meget effektiv terapiform, der meget hurtigt opløser ubehag. Ofte skal der bare en enkelt konsultation til for at opnå en effekt. På selve dagen kan man lave små lette øvelser, som holder eksamensangsten fra livet.


Har du selv oplevet eksamensangst?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *